Olivier Construct

Als Willy Olivier in 1970 zijn firma opricht, is hij reeds de derde generatie die in de bouwsector zijn eigen weg gaat. Nu staat zijn zoon Yves aan het roer. Het verhaal van de familie Olivier, gesetteld en gebetoneerd in de bouwnijverheid.

  1. 1970

    PVBA Grondwerken Olivier

    Wanneer Willy Olivier in 1970 de pvba Grondwerken Olivier opricht, zet hij de traditie van de familie Olivier verder. Zijn vader, Gerard Olivier, was de grondlegger van de gelijknamige firma Gerard Olivier-Decruy uit Rumbeke. De voorkeur voor de bouw had Gerard meegekregen van zijn vader die een bouwfirma leidde waarin ook de zonen hun brood verdienden. Gerard hield zich “op de koer” met bouwmaterialen bezig en richtte vervolgens zijn eigen firma op. De zaak breidde uit en zijn kinderen kozen elk hun eigen weg. Zo ontstonden drie firma’s. Willy richtte de vermelde pvba Grondwerken Olivier op, Eric koos voor Stortbeton Olivier en Odette leidde de Bouwmaterialen Olivier. Ondernemen in de bouwsector zit in de genen van de familie Olivier ingeplant.

  2. 1976

    Grondwerken en wegenbouw

    Zes jaar later sticht Willy Olivier een tweede firma pvba Wegenbouw Olivier. Beide bedrijven verhuizen in twee fases nl. in 1978 en 1981, naar de nieuwe gebouwen in de industriezone Mandeldal aan de Lodewijk de Raetlaan 24 te Izegem.

  3. 1986

    Olivier Construct nv en
    Olna Transport nv

    De twee bedrijven fusioneren in 1986 tot Olivier Construct nv. Hiermee verruimt Willy Olivier zijn activiteiten naar algemene burgerlijke bouwwerken en infrastructuurwerken waarbij op dat moment de grond- en wegenbouwwerken zijn belangrijkste troeven zijn. 1986 is ook nog om een andere reden een scharniermoment. In datzelfde jaar brengt Willy Olivier de afdeling vervoer in de nieuwe nv Olna Transport onder. Die vennootschap vervoert bulkgoederen en stortklaar beton en verricht ook transport voor derden. In 2007 krijgt Olna een uitvalbasis in de transportzone van de haven van Zeebrugge.

  4. 1997

    De betoncentrale

    Kort daarna installeert Olivier Construct zijn eigen betoncentrale bedoeld om droge beton te maken. In 1997 wordt een nieuwe betoncentrale voor stortbeton in gebruik genomen. De centrale bedient voornamelijk eigen werven maar levert ook aan derden..

  5. 2005

    Nummer 1

    Trends magazine roept in 2005 in zijn special Top Bouw het bedrijf tot nummer 1 uit voor productiviteit en rentabiliteit van de provincie West-Vlaanderen. Yves Olivier, de zoon van Willy, komt als bestuurder in het bedrijf.

  6. 2006

    Erkenning en Klassen

    In 2006 verkrijgt Olivier Construct nv volgende erkenningen en klassen onder nr. 11.840 (verhoging van klasse 6 naar klasse 7):

    • Klasse 1: categorieën C-F-V, ondercat. C2-C3-D4-D5-D8-D10-D11-D12-D14-D16-D17-D18-D20-D21-D22-E2-F1-F2-G2-G3-L2-P1
    • Klasse 2: categorie H - ondercat. G5
    • Klasse 4: ondercat. G5 - D29
    • Klasse 6: categorie E - G - ondercat. E1
    • Klasse 7: categorie C - D - ondercat. C1 - D1.
  7. 2007

    Yves Olivier gedelegeerd bestuurder

    Yves Olivier neemt de fakkel van zijn vader als gedelegeerd bestuurder over. In enkele jaren tijd wordt het organigram van de firma met nieuwe, jonge namen ingevuld. Zij kunnen rekenen op de kennis en know how van goed opgeleid en gemotiveerd personeel en op de ervaring van Willy Olivier als voorzitter van de Raad van Bestuur.

  8. Mobiele breek-en zeefinstallatie

    In 2007 wordt in een mobiele breek- en zeefinstallatie met Copro-keuring geïnvesteerd. Het gebruik van gerecycleerde bouwstoffen betekent voor het bedrijf een belangrijke toegevoegde waarde.

  9. 2009

    Nieuwe loods

    Een nieuwe loods van 1000 m2 wordt op het domein Noord (Lodewijk de Raetlaan 24) in gebruik genomen.

  10. 2010

    Eigen prefab-afdeling

    In de eigen prefab-afdeling worden allerlei constructies gemaakt: putten, keermuren, blokken, sokkels voor pilonen, uitstroomconstructies, betonplaten,…Ze vormen een onvolledig spiegelbeeld van de activiteiten van Olivier Construct.

  11. 2016

    Overname betoncentrale
    Holcim Izegem

    Door deze overname breidt Olivier Construct haar activiteiten in het domein van het stortbeton gevoelig uit. De betoncentrale Holcim wordt volledig in de Group Olivier geïntegreerd. Door deze overname strekt Olivier Construct NV zich over een aaneengesloten gebied van bijna 8 ha uit tot aan het kanaal Roeselare-Ooigem. De Group Holcim fabriceert een groot aantal producten zoals cement en granulaten (grint, zand en ballast) voor de bouw- en betonsector en voor Openbare werken. Zij ontgint daartoe wereldwijd steengroeven. Holcim blijft in die hoedanigheid leverancier van Olivier Construct en stelt haar technische know how ter beschikking van de Izegemse firma, die tevens het handelsfonds van Holcim Izegem overneemt. Ook een deel van het personeel blijft bij Olivier Construct aan de slag.

  12. 2017

    Benor nr 150 erkenning

    Het BENOR certificaat is een kwaliteitslabel dat onder controle van Becert staat en dat garandeert dat het hele productieproces (receptie, levering, gebruik van granulaten,…) volgens de officiële normen verloopt. Voortaan komt de keurinstelling (KI) Seco om de twee maanden het bedrijf controleren. Het BENOR certificaat wordt als gemeengoed voor alle kwaliteitsgerichte betoncentrales beschouwd.

  13. 2018

    Yves Olivier neemt helemaal over

    Yves Olivier, zoon van Willy, neemt alle firma’s over: Olivier Construct NV, Olivier Transport NV en Olivier Invest NV. Een historisch moment die de continuïteit verzekert in een familie die voor ‘bouw’ synoniem staat.

  14. 2020

    Olivier Construct NV bestaat 50 jaar.

    Een bedrijf dat geworteld is in de bouwnijverheid. Met Yves Olivier staat de vierde generatie aan het hoofd.

  15. Op het kruispunt van Europa

    Met zijn verjonging en uitbreiding bewijst Olivier Construct zijn vertrouwen in de toekomst van de bouwnijverheid en Openbare Werken in West-Vlaanderen. De hele site, met haar twee betoncentrales, ligt centraal in een industrieel gebied dat zich uitstrekt van de kust (Zeebrugge) tot Doornik en van Gent tot Rijsel. Het bedrijf is via de E403 makkelijk bereikbaar en maakt volop gebruik van de mogelijkheden van de binnenscheepvaart via haar kademuren aan het kanaal Roeselare-Leie.